تعمیر لباسشویی, حفظ و نگهداری

راه های نگهداری و افزایش طول عمر لباسشویی

راز های افزایش عمر لباسشویی

لوازم مختلفی در منازل به عنوان لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این بین می‌توان از ماشین لباسشویی به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم نام برد. این دستگاه کاربردی و مهم که به منظور شستشوی البسه و منسوجات پارچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای قطعات الکترونیکی و مکانیکی مختلفی است که به همین دلیل رعایت یک سری نکات در هنگام استفاده از آن به منظور افزایش طول عمر دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار و بالطبع آن گران شدن هزینه‌های تعمیر لباسشویی، با رعایت یک سری نکات و استفاده صحیح از دستگاه می‌توان طول عمر لباسشویی را به میزان قابل توجهی افزایش داد. 

عمر مفید ماشین لباسشویی چقدر است؟

میزان دقیقی را نمی‌توان به عنوان عمر مفید برای ماشین لباسشویی تعیین کرد اما به طور معمول یک ماشین لباسشویی بین 10 الی 14 سال بسته به نوع استفاده عمر مفید دارد. در صورتی که در زمان استفاده از این دستگاه کاربردی، نکات مهم در زمینه مراقبت و نگهداری به خوبی مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود، باعث بهبود عملکرد و کارایی آن شده که منجر به افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد. 

عوامل مؤثر در افزایش طول عمر لباسشویی

بدون شک اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند منجر به کاهش طول عمر و خراب شدن ماشین لباسشویی شود، استفاده غیر اصولی از آن است. بسیاری از افراد نحوه صحیح استفاده و نگهداری و مراقبت از این دستگاه را نمی‌دانند و به همین دلیل با استفاده غیر اصولی از آن باعث خراب شدن دستگاه و در نتیجه کاهش طول عمر آن می‌شوند. از جمله مهم‌ترین نکات و عواملی که رعایت آن‌ها منجر به افزایش طول عمر لباسشویی می‌شود شامل موارد زیر است. 

توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی در ظرفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند و کلیه قسمت‌ها و قطعات آن متناسب با آن ظرفیت طراحی شده است. در صورت استفاده از دستگاه با ظرفیت بیش از حد مجاز تعیین شده، فشار زیادی به موتور لباسشویی، فنر ها و نگهدارنده لگن وارد شده و باعث می‌شود که دستگاه پس از مدتی استفاده آسیب دیده و خراب شود. توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی در هنگام استفاده یکی از نکات ساده‌ای است که منجر به افزایش طول عمر آن می‌شود. 

توجه به ظرفیت و وزن مناسب لباسشویی

توجه به نظافت و تعویض به موقع واشر درب دستگاه

اطراف درب ماشین لباسشویی توسط یک واشر پلاستیکی احاطه شده که به چفت شدن بهتر درب به بدنه دستگاه کمک می‌کند. در صورتی که این واشر به دلایلی از جمله کثیف بودن به خوبی به بدنه چفت نشود مشکلاتی مانند نشت آب از ماشین لباسشویی را به همراه دارد. تمیز کردن واشر درب ماشین لباسشویی پس از هر بار استفاده از آن یکی از ساده‌ترین نکاتی است که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر لباسشویی شود. همچنین هر زمان که احساس کردید چسبندگی واشر به بدنه کاهش پیدا کرده،‌ از یک تعمیرکار مجاز بخواهید که نسبت به تعویض واشر اقدام کند. تعمیرگاه لوازم خانگی تاپ تعمیر

استفاده از آب با املاح کم

یکی از مواردی که می‌تواند برای لباسشویی و عملکرد آن مشکل‌ساز شود، ایجاد رسوب درون لوله‌های دستگاه و قطعات مختلف آن است. این شرایط باعث می‌شود که به مرور زمان عملکرد ماشین لباسشویی با اختلال روبرو شده و در مواردی باعث خرابی دستگاه و قطعات مختلف آن شود. به همین دلیل استفاده از فیلتر آب قبل از ورودی آب لباسشویی یکی از اقداماتی است که می‌تواند با کاهش احتمال ایجاد رسوب، منجر به افزایش طول عمر لباسشویی شود. 

عدم استفاده از لباسشویی در ساعات اوج مصرف برق

در فصول مختلف سال در برخی ساعات روز، مصرف برق به شدت افزایش پیدا می‌کند که به آن ساعات اوج مصرف گفته می‌شود. در این ساعات احتمال ایجاد نوسان در برق به شدت افزایش پیدا می‌کند؛ در صورتی که از ماشین لباسشویی در این ساعات استفاده شود، ممکن است نوسانات برق منجر به بروز آسیب‌های جدی در دستگاه شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه در ساعات آخر شب یا اول صبح یکی از نکاتی است که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر لباسشویی شود. همچنین برای اطمینان خاطر بیشتر از یک محافظ جریان برق استفاده کنید و دو شاخه برق دستگاه را به آن متصل کنید.

استفاده از آب داغ در ماشین لباسشویی

استفاده از آب گرم برای شستشوی بهتر لباس‌ها در ماشین لباسشویی الزامی است اما آب داغ یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به وارد شدن آسیب به قطعات مختلف دستگاه شود. هرگز برای شستشو از آب داغ استفاده نکنید و برای افزایش طول عمر لباسشویی خود استفاده از آب گرم یا ولرم را جایگزین کنید. 

بررس منظم فیلتر و تعویض آن در صورت نیاز

در ماشین‌های لباسشویی از یک فیلتر استفاده می‌شود که وظیفه دارد از ورود ناخالصی‌های مختلف به داخل دستگاه جلوگیری کند. تمیز کردن منظم این فیلتر و هچنین تعویض آن در صورت نیاز یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که منجر به افزایش طول عمر لباسشویی می‌شود. 

عدم باز گذاشتن درب ماشین لباسشویی پس از استفاده

بسیاری از افراد پس از اتمام کار ماشین لباسشویی به دلیل خشک شدن محفظه آن، درب دستگاه را باز می‌گذارند. این کار باعث می‌شود که شرایط برای رشد انواع کپک بر روی واشر درب فراهم شده و به مرور باعث از بین رفتن و خرابی آن شود. به همین دلیل به منظور افزایش طول عمر لباسشویی، بهتر است پس از هر بار استفاده با استفاده از یک پارچه تمیز محفظه و واشر را خشک کرده و درب دستگاه را ببندید. 

تمیز کردن ماشین لباسشویی پس از هر بار استفاده

یکی از نکاتی که رعایت نکردن آن منجر به کاهش طول عمر لباسشویی می‌شود، تمیز نکردن دستگاه پس از هر بار استفاده است. این کار باعث می‌شود که کثیفی و الودگی درون آبکش ماشین لباسشویی جمع شده و به مرور باعث خراب شدن دستگاه شود. به همین دلیل پس از هر بار استفاده از دستگاه به منظور افزایش طول عمر لباسشویی، دستگاه را با استفاده از یک پارچه به خوبی تمیز کنید. 

جمع‌بندی

ماشین لباسشویی یک دستگاه کاربردی و مهم در منازل به حساب می‌آید که کارایی بالایی دارد و به دفعات به منظور شستشوی لباس و سایر منسوجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از قطعات مختلف الکترونیکی و مکانیکی در طراحی و ساخت این دستگاه، به این معنی است که ماشین لباسشویی به مراقبت و نگهداری نیاز دارد و یک سری نکات در زمان استفاده از آن باید مورد توجه قرار بگیرد. در صورتی که این نکات در زمان استفاده از دستگاه توسط مصرف کننده رعایت نشود، منجر به وارد شدن آسیب به قطعات مختلف دستگاه و در نتیجه کاهش کارایی و طول عمر آن می‌شود. اگر می‌خواهید برای سال‌های طولانی بدون وارد شدن آسیب جدی از ماشین لباسشویی استفاده کنید، به منظور عدم کاهش کارایی و عملکرد آن و همچنین افزایش طول عمر ماشین لباسشویی، باید این نکات را مد نظر قرار داده و در زمان استفاده از آن رعایت نمایید. 

اما اگر به هر دلیل دستگاه شما دچار مشکل و یا خرابی شد میتوانید با تعمیرگاه لوازم خانگی تاپ تعمیر تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما و یا تعمیرکاران متخصص ما استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *