آموزش تعمیر

آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

در این مقاله با آموزش نحوه شارژ گاز یخچال آشنا می‌شویم. اما قبل از پرداختن به آن لازم است تا با توضیحاتی در رابطه با گاز یخچال، ضرورت وجود آن در یخچال آشنا شویم.

آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

گاز یخچال چیست؟

گاز مبرد در یخچال‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ایجاد سرمایش است. گاز یخچال در حقیقت سیالی است که وظیفه خنک‌سازی را بر عهده دارد. یخچال‌ها با کمک فشرده‌سازی گاز و در حقیقت تبرید آن عمل خنک‌سازی را انجام می‌دهند. گاز به کار رفته در یخچال‌ها می‌تواند ترکیبی از چند گاز و یا یک گاز باشد.

همانطور که در قسمت پشت یخچال‌ها مشخص است، تعدادی لوله به صورت مارپیچ قرار دارند. این لوله‌ها در واقع محل عبور جریان گاز هستند. این گاز با عبور از داخل لوله‌ها گرما را از مواد غذایی دریافت کرده و به خنک شدن فضای داخلی یخچال کمک می‌کند.

کمپرسور یخچال وظیفه به گردش در آوردن این گاز در لوله‌های مارپیچ را بر عهده دارد. این لوله‌ها در تماس با هوای بیرون گرمای خود را از دست می‌دهند و دوباره وارد چرخه سردسازی مواد غذایی خواهند شد. تا به اینجا با نقش اساسی گاز یخچال در خنک‌کنندگی آن آشنا شدیم. گاهی بر اثر برخی از مشکلات ممکن است گاز یخچال تخلیه شده و همین امر کارکرد یخچال را مختل نماید.

علت تخلیه گاز یخچال‌ها چیست؟

همانطور که عنوان شد بر اثر ایجاد برخی از مشکلات در یخچال‌ها ممکن است گاز درون لوله‌ها تخلیه شود. در این زمان نیاز است تا با کمک تعمیرکاران یخچال را مجددا شارژ کرد. در این بخش به معرفی برخی از عللی که باعث تخلیه گاز یخچال خواهد شد، خواهیم پرداخت.

اگر نیاز به تعمیر ساید بای ساید و یخچال خود را دارید حتما با تعمیرگاه مجاز تاپ تعمیر تماس بگیرید.

دلیل اصلی تخلیه شدن گاز موجود در یخچال‌ها را شاید بتوان وجود نشتی در مسیر لوله‌ها دانست. خصوصا در برخی از یخچال‌ها که از لوله‌های آهنی بهره گرفته‌اند، به دلیل وجود رطوبت مداوم ممکن است این لوله‌ها دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی شوند. همین امر می‌تواند عامل مهمی برای ایجاد و بروز نشتی گاز باشد.

جهت جلوگیری از این اتفاق لازم است تا از لوله‌های مسی به جای لوله‌های آهنی بهره گرفته شود. علاوه بر این، ممکن است در اثر جابجایی ناصحیح یخچال، لوله‌های آن دچار پارگی یا سوراخ شوند و موجب تخلیه گاز درون لوله‌ها شود.

گاهی اوقات علت نشت گاز از محفظه لوله نه به خاطر خرابی آنها، بلکه به علت وجود مشکل در کمپرسور یا موتور یخچال است که باعث می‌شود گاز موجود از دست برود. نشتی گاز در کندانسور و یا از طریق اپراتور نیز احتمالات دیگری هستند که ممکن است اتفاق افتاده باشند.

تشخیص این که نشت گاز از چه طریق صورت گرفته است تنها و تنها توسط تعمیرکاران خبره این کار قابل انجام است. به همین دلیل لازم است تا در صورت تخلیه گاز یخچال در اسرع وقت با کمک کارشناسان تعمیرکار نسبت به برطرف کردن مشکل اقدام نمود.

انواع گاز مورد استفاده در یخچال‌ها

همانطور که اشاره کردیم، گاز یخچال دارای انواع مختلفی است که می‌تواند به صورت ترکیب چند گاز یا به طور خاص از یک گاز تشکیل شده باشد. در زیر به معرفی چند نمونه از آنها که برای سیستم سرمایش یخچال استفاده می‌شود خواهیم پرداخت.

گاز مبرد R600A

گاز مبرد R600A از انواع گازهای متان محسوب می‌شود و همان گازی است که از آن در فندک‌ها نیز استفاده می‌شود. این گاز به دلیل سهولت در استفاده و همچنین به دلیل کم دردسر بودن از گازهای محبوب در بین تکنسین‌ها است. از مزیت‌های این گاز می‌توان به هزینه کم آن نسبت به سایر گازها از جمله R134 و R12 اشاره کرد.

این گاز همچنین از نظر سمی بودن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، چرا که مضرات آن برای بدن انسان و همچنین محیط زیست حداقل است. اما این نوع گاز دارای عیوبی نیز می‌باشد، به طور مثال استفاده از این گاز در یخچال فریزرها سبب افزایش مصرف انرژی می‌شود و بازدهی یخچال را تا حدی کاهش می‌دهد.

گاز مبرد R134A

گاز saf isceon از انواع گازهای گروه R134 است که در ایران بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. این نوع از گاز در حقیقت به عنوان جایگزینی برای نمونه R12 وارد بازار شده است. ویژگی‌های خاص این گاز و همچنین کیفیت بالای آن سبب محبوبیت آن شده است. این نوع گاز همچنین سبب عملکرد بهتر سیستم سرماساز در یخچال خواهد شد. علاوه بر یخچال فریزرها، این گاز به طور موثر در کولرهای گازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاز مبرد R290

این نوع گاز در صنایع با عنوان پروپان شناخته می‌شود. خواص بسیار فوق‌العاده این گاز در ترمودینامیک سبب شده تا استفاده از آن در سیستم‌ها موجب بهره‌وری بالای انرژی شود. استفاده از این گاز برای یخچال‌های کوچک تا متوسط بسیار مناسب خواهد بود. سازگاری این محصول با محیط زیست و همچنین نقطه جوش پایین از دیگر ویژگی‌های مثبت این گاز محسوب می‌شود.

گاز مبرد R404A

گاز مبرد R404A در حقیقت ترکیبی از سه نوع گاز R12 ،R22 و R502 است و به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای این سه گاز مورد استفاده قرار گرفته است. این گاز همچنین دارای فشار بالایی بوده و به صورت مایع به سیستم تزریق می‌شود.

 

علاوه بر گازهای معرفی شده انواع دیگری از گازها نیز برای سیستم‌های سرمایش یخچال و کولر گازی به کار گرفته می‌شوند که هر یک ویژگی‌ها و خواص مختص خود را دارا هستند. انتخاب یک گاز مناسب برای یخچال بر اساس تشخیص تکنسین صورت می‌پذیرد. بنابراین لازم است تا در این مورد با تعمیرکار متخصص مشورت شود.

بررسی حجم گاز

همانطور که عنوان شد، گاز یخچال بنا به دلایل مختلفی ممکن است تخلیه شود. نشانه‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد گاز یخچال تخلیه شده یا حجم آن به حداقل رسیده است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها کاهش میزان سرمایش یخچال است. در صورتی که گاز به صورت کامل تخلیه شده باشد، ممکن است داخل یخچال گرم شود و با حتی با بوی نامطبوعی همراه باشد. برای اطمینان از این که نشت گاز صورت گرفته است یا خیر، می‌توان کندانسور را لمس کرد. در صورتی که بدنه آن سرد باشد نشان‌دهنده این است که نشت گاز صورت گرفته است.

بررسی کامل در مورد حجم گاز موجود در یخچال و همچنین بررسی نیاز به شارژ مجدد آن حتما باید توسط تکنسین کارآزموده انجام شود. برای بررسی نهایی لازم است تا تعمیرکار به کمک دستگاه‌های مخصوص خود، یخچال را از نظر حجم مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز، گاز مجدد به آن تزریق شود.

روش شارژ گاز یخچال

در ابتدا دستگاه موردنظر باید از برق کشیده شود، سپس لوله‌ها را از نظر محل نشت مورد بررسی قرار داد. برای این کار می‌توان از مخلوط آب و صابون استفاده کرد. در صورتی که در یک محل حباب تشکیل شود نشان‌دهنده وجود نشتی در آن قسمت خواهد بود. در صورتی که محل نشت مشخص شود، تکنسین باید قطعه را تعویض یا تعمیر نماید.

قبل از این که گاز مجددا تزریق شود، باید اطمینان حاصل کرد که لوله و کندانسور از هرگونه گاز قبلی خالی باشد. برای این کار تعمیرکاران از دستگاه وکیوم استفاده می‌کنند.

برای شارژ مجدد دستگاه باید گیج دستگاه را به کپسول متصل کرد و سپس تا شارژ کامل دستگاه صبر کرد. در هنگام عمل شارژ گاز اصولا دستگاه باید روشن باشد و این عمل به آرامی صورت گیرد. در فصول گرم سال اگر عدد گیج 10 باشد می‌توان فهمید که شارژ به صورت کامل صورت گرفته است. در فصول سرد سال عدد 7 و 8 برای گیج مناسب خواهد بود. چرا که در فصول گرم ممکن است گاز منبسط شود و چگالی کمتری را به خود اختصاص دهد.

نکاتی در رابطه با شارژ گاز

در پایان باید عنوان کرد که شارژ یخچال امری کاملا تخصصی است که باید توسط تکنسین‌ها و تعمیرکاران مجرب انجام شود.

ما در تعمیرگاه لوازم خانگی تاپ تعمیر عمل شارژ مجدد را به صورت حضور در محل انجام می‌دهیم، بنابراین نیازی به حمل یخچال نخواهد بود.

نتیجه

شارژ صحیح مبرد برای عملکرد سیستم تبرید حیاتی است. بنابراین، علاوه بر یک مایع مبرد با کیفیت خوب، روش‌های مناسب برای انجام شارژ باید از نزدیک دنبال شود. عملیات شارژ مبرد نیاز به دقت زیادی از طرف تعمیرکار دارد. اگر بار اضافی وجود داشته باشد، ظرفیت خنک‌کننده بیش از حد می‌شود و دمای اواپراتور بسیار زیاد خواهد بود و تبادل گرما اتفاق نمی‌افتد.

علاوه بر این، کمپرسور ممکن است مایع مبرد را مکیده و باعث پارگی مهر و موم سیلندر شود یا سایر قطعات را بشکند. در صورت کمبود مایع مبرد، به دلیل ظرفیت خنک‌کننده ناکافی، سیستم عملکرد مناسبی نخواهد داشت. یک نتیجه این امر این است که کمپرسور مجبور است بیشتر کار کند تا 100٪ از زمان روشن بماند، که این مسئله باعث سایش اضافی و همچنین کاهش طول عمر آن می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *