حفظ و نگهداری

تمیز کردن و جرم گیری ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی مانند سایر وسایل آشپزخانه به نظافت نیاز دارد. دلیلش هم این است که هر بار که آن را با ظروف کثیف پر می‌شود، در گوشه‌ها و شکاف‌هایش باقیمانده ذرات غذا، چربی و کف جمع می‌شود. این رسوبات نه تنها بد هستند، بلکه به دلیل باکتری‌هایی که در مکان‌های گرم، مرطوب و تاریک رشد می‌کنند، می‌توانند باعث بوی بد دستگاه شوند. تمیز کردن ماشین ظرفشویی و جرم‌گیری کردن آن وقت زیادی نمی‌برد و نیازی نیست هر روز آن را انجام شود در حقیقت، تمیز کردن ماهیانه کفایت می‌کند.

برای تعمیر ماشین ظرفشویی در انواع برندها می‌توانید با تعمیرگاه مجاز تاپ تعمیر تماس بگیرید.

تمیز کردن و جرم‌گیری ماشین ظرفشویی

چگونه ماشین ظرفشویی را تمیز کنیم؟

راهنمایی قدم به قدم زیر می‌تواند در این مورد بسیار کمک‌کننده باشد:

1) تمیز کردن درب ماشین ظرفشویی

برای از بین بردن اثر انگشت از روی درب دستگاه، می‌توانید از آب گرم یا تمیزکننده‌های خانگی استفاده کنید. برای این منظور، یک چهارم فنجان جوش شیرین را با 1 لیتر آب مخلوط کنید. البته توجه کنید که از پاک‌کننده‌های خشن یا پدهای تمیزکننده خیلی سخت که باعث ایجاد خط و خش روی درب می‌شوند استفاده نکنید. وقتی درب تمیز شد، آن را با یک پارچه نرم نیز خشک کنید. همچنین با افزودن کمی الکل به پارچه خشک و نرم می‌توانید اثر انگشت و لکه‌ها را پاک کنید.

درب ماشین ظرفشویی را باز کنید تا بتوانید به قسمت‌های بالایی و کناری هم به راحتی دسترسی داشته باشید. یک مسواک کوچک را به ترکیب آب گرم و صابون آغشته کنید و دور درب و همه شیارها و شکاف‌ها بمالید. در صورت کثیفی زیاد، این نواحی ممکن است نیاز به مالش ملایم با پاک‌کننده‌های ساینده داشته باشند. در نهایت محل موردنظر را با یک اسفنج تمیز و مرطوب پاک کنید.

2) تمیزکردن لاستیک ماشین ظرفشویی

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن لاستیک کنید، ابتدا کثیفی‌های اطراف زهکش‌ها را با یک دستمال حوله‌ای پاک کنید. بعد از انجام این کار، می‌توانید از چندین ماده برای تمیز کردن استفاده کنید. یکی از این مواد، سرکه است.

جرم‌گیری ماشین ظرفشویی با سرکه

یک فنجان سرکه سفید را در قسمتی از دستگاه که محل ریختن مایع تمیزکننده است بریزید و اجازه دهید دستگاه با گرم‌ترین درجه آب شروع به کار کند. بعد از اینکه ماشین از کار ایستاد، داخل آن را با حوله‌های کاغذی یا یک پارچه تمیز خشک کنید. به جای سرکه می‌توانید از یک بسته لیموناد شیرین نشده هم استفاده کنید.

3) تمیزکردن لوازم جانبی و قطعات ماشین ظرفشویی

در این مرحله لوازم و قطعات ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. قفسه‌ها و نگهدارنده‌های ظروف را بیرون آورده و ذرات یا باقیمانده‌ها غذا را پاک کنید. قسمت‌های انتهایی قفسه و نگهدارنده‌ها را با یک برس نرم یا مسواک تمیز کنید.

4) تمیزکردن فیلتر ظرفشویی

برای دسترسی به فیلتر، قفسه پایین دستگاه را تا انتها بیرون بکشید. فیلتر معمولا در یکی از گوشه‌های پایینی یا پشتی دستگاه قرار دارد. اگر فیلتر جدا شدنی است، آن را بچرخانید تا از ماشین خارج شود. سپس آن را زیر آب داغ بشویید تا ذرات غذا و سایر کثیفی‌ها از بین برود. قسمت زیر فیلتر داخل ماشین ظرفشویی را با پارچه مرطوب، اسفنج یا مسواک پاک کنید. بعد از تمیز کردن، فیلتر را به سر جایش برگردانید.

توجه داشته باشید که فیلترها در دستگاه‌های مختلف با هم متفاوتند. برای راهنمایی در مورد نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی خود حتما به دفترچه راهنمای دستگاه مربوطه مراجعه کنید.

5) تمیزکردن لکه‌های زنگ‌زده ماشین ظرفشویی

بسته به منبع آب و وضعیت لوله‌ها، ممکن است در ماشین ظرفشویی خود لکه‌های زنگ‌زدگی را مشاهده کنید برای این منظور به سراغ محصولات پاک‌کننده لکه بروید. مایع پاک‌کننده لکه را درون ظرف مخصوص مایع ماشین ظرفشویی بریزید، سپس اجازه دهید دستگاه شروع به کار کند.

6) از بین بردن تجمع رسوبات در ماشین ظرفشویی

بسته به نوع آبی که دارید، ماشین ظرفشویی شما ممکن است در معرض رسوبات یا تجمع مواد معدنی قرار بگیرد. تمیز کردن دستگاه با لیمو می‌تواند معجزه کند. یک فنجان آبلیمو را درون ظرف مخصوص مایع ماشین ظرفشویی بریزید، سپس اجازه دهید دستگاه شروع به کار کند اسید آبلیمو، رسوبات و مواد معدنی حاصل از آب را از بین می‌برد.

بهترین روش برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی این است که هر ماه یک بار تمیزکاری کامل انجام دهید و در صورت مشاهده لکه‌ها و کثیفی‌ها آنها را برطرف کنید.

چگونه ماشین ظرفشویی خود را به طور طبیعی تمیز کنیم؟

پاک‌کننده‌های طبیعی ماشین ظرفشویی بدون داشتن مواد شیمیایی خشن یا بوی زیاد به خوبی کار می‌کنند. چند ماده طبیعی که می‌توان از آنها استفاده کرد، عبارتند از:

  • سرکه سفید: برای تمیز کردن لاستیک ماشین ظرفشویی از سرکه سفید استفاده کنید. یک فنجان سرکه را درون ظرف مخصوص مایع ماشین ظرفشویی بریزید، سپس اجازه دهید دستگاه شروع به کار کند برای تمیز کردن لکه‎ها می‎توانید از آبلیمو نیز استفاده کنید.
  • جوش شیرین: که به عنوان یک ماده تمیزکننده طبیعی معجزه می‌کند. قبل از اجرای چرخه شستشوی گرم، یک فنجان جوش شیرین در قسمت مایع ماشین ظرفشویی بریزید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *